M

et usability, nieuwe naam Lyssna of gebruikerstesten is het mogelijk te achterhalen op welk moment, waar en waarom bezoekers vastlopen tijdens het gebruik van bijvoorbeeld een website. Door deze inzichten kan je de website verbeteren met als resultaat dat gebruikers sneller hun doel bereiken en hogere gebruikerstevredenheid. In dit artikel wordt ingegaan op het doen van gebruikerstesten met de tool usabilityhub.

Wat zijn de voordelen van gerbruikerstesten?

  • Op basis van relatief een kleine groep gebruikers snel inzicht in bepaalde onderwerpen

  • Door gebruik te maken van je eigen doelgroep, beter inzicht in wat de doelgroep verwacht en waar ze tegen aan loopt

  • Waardevolle aanvulling voor kwantitatieve data

  • Voor de organisatie kan zich beter verplaatsten in de eindgebruiker

Wat voor soort gebruikerstesten zijn er?

Er zijn grofweg 2 soorten gebruikerstesten te onderscheiden, onsite en offsite.
Onsite door middel van online tools waar de gebruikers remote kwantitatief of kwalitatief feedback geven.
En offsite door naast een gebruiker in een lab te gaan zitten en met hem opdrachten uit te voeren.

In dit artikel richt ik me op onsite gebruikerstesten door middel van de tool Usabilityhub.

Gebruikerstesten met usabilityhub

Lysnna hiervoor met de naam Usabilityhub is een online tool waarmee je gebruikers korte testjes kan laten uitvoeren. De gebruikers krijgen een stukje van de website te zien en moeten daar vragen over beantwoorden.

Wat zijn de voordelen van het gebruiken van Lyssna (usabilityhub)?

  • Je hebt geen lab nodig en hoeft geen afspraken te maken om gebruikers uit te nodigen voor een onderzoek en gebruikers hoeven ook niet fysiek aanwezig te zijn

  • De tool maakt het gemakkelijk om de testjes op te zetten en maakt de antwoorden inzichtelijk

  • Je kan je eigen pool van gebruikers inzetten voor de testjes

  • De testen zijn simpel opgezet waardoor de drempel voor gebruikers laag is om de test af te maken

Welke soorten testen kun je uitvoeren met usabilityhub?

In de Tool Usabilityhub worden 6 verschillende soorten testen onderscheiden.

De verschillende testen: 

  1. 5 seconde test 
  2. Design surveying 
  3. First click testing 
  4. Navigation testing 
  5. Preference testing 
  6. Testing iconograhy

Welke testen kan je doen met Lyssna (usabilityhub)?

gebruikerstest met usabilityhub
  1. 5 seconde test
    Dit is de meest bekende test. Je laat een gedeelte van de website zien voor 5 seconde en vraagt de gebruiker wat hem is bijgebleven. Dit geeft een indicatie wat men onthoudt en of de boodschap goed overkomt.
    Bekijk hier een voorbeeld hoe een 5 seconde test eruit ziet
  2. Design surveying
    Vergelijkbaar met de vorige test behalve dat het niet tijdsgebonden is.
    Laat een design of plaatje zien en stel er vragen over.
    Bekijk hier een voorbeeld hoe een design survey test eruit ziet.
  3. First click testing
    Met deze test kijk je hoe makkelijk het is om een taak te volbrengen. Het doel is om te verifiëren hoe makkelijk het is voor een gebruiker om een eerste klik uit te voeren.
    Bekijk hier een voorbeeld hoe een First click test eruit ziet.
  4. Navigatie test
    Met de navigatie test kan je een gebruiker verschillende opvolgende stappen laten doorlopen met een bepaald doel.
    Klikt men in de klikzone dan gaat men door naar de volgende afbeelding. Als men niet in de klikzone klikt, dan kan men een reactie achter laten.
    Bekijk hier een voorbeeld hoe een navigatie test eruit ziet.
  5. Preferentie testen
    Met preferentie testen kan je tussen verschillende afbeeldingen kiezen.
    Welke iconen vind je het meest duidelijk bijv.
    Bekijk hier een voorbeeld hoe een prefentie test eruit ziet.
  6. Testen van iconen
    Deze testen gaat vooral in op het testen van iconen
    Bekijk hier een voorbeeld hoe een iconen test eruit ziet.

Wat zijn de kosten voor Lyssna (usabilityhub)?

Allereerst voor het gebruik van het account zijn er 3 opties: een gratis variant om af en toe te testen met basis mogelijkheden, een pro optie voor 199 dollar per jaar met meer mogelijkheden en testen zonder limiet of een organisatie optie. Prijs op aanvraag.

Daarnaast heb je gebruikers nodig om testen uit te voeren. Deze kan je zelf regelen via je eigen gebruikers, verzamelen via nieuwsbrief bijv. of kopen.

De kosten voor het kopen van gebruikers:
Voor een standaard test heb je minimaal 10 gebruikers nodig. Per gebruiker heb je 2 credits nodig, voor 10 gebruikers 20 credits. Voor 100 credits betaal je 100 dollar. Dus 20 dollar per test met 10 gebruikers.

Wil je meer te weten komen en vraag je je af of gebruikerstesten interessant zijn voor jouw organisatie, neem dan contact met ons op.